Ի՞նչ է նախատեսում Արցախի Սահմանադրությունը նախագահի հրաժարականի դեպքում
Իրավունք
Արցախի նախագահ Արայիկ Հարությունյանը, ինչպես հայտնի է, քիչ առաջ հայտարարել է իր հրաժարականի մասին՝ նշելով, որ որոշումը կայացրել է երկու օր առաջ։ Նախագահի հրաժարականը անակնկալ չէր, այդ մասին տեւական ժամանակ է, ինչ քննարկումներ էին ծավալվում, որոնք, փաստորեն, այսօր հասան իրենց հագուցալուծմանը։ Եւ մինչ քաղաքական-հանրային շրջանակները քննարկում են, թե ինչ է հաջրդելու նախագահի հրաժարականին ու պեսիմիստական կանխատեսումներ անում, ներկայացնենք, թե ինչ ընթացակարգեր է նախատեսում Արցախի Սահմանադրությունը նախագահի ինստիտուտի հրաժարականի, պաշտոնանկության մասով։
Նախ նշենք, որ Հանրապետության Նախագահն անձեռնմխելի է: Հանրապետության Նախագահն իր լիազորությունների ժամկետում և դրանից հետո չի կարող հետապնդվել և պատասխանատվության ենթարկվել իր կարգավիճակից բխող գործողությունների համար: Իր կարգավիճակի հետ չկապված գործողությունների համար Հանրապետության Նախագահը կարող է պատասխանատվության ենթարկվել իր լիազորությունների ավարտից հետո:
Հանրապետության Նախագահն իր հրաժարականը ներկայացնում է Ազգային ժողովին: Հրաժարականը ուժի մեջ է մտնում եռօրյա ժամկետում՝ օրենքով սահմանված կարգով այն հրապարակելու պահից:
Նշենք, որ Ացախի ԱԺ նախագահը օգոստոսի 7-ին ընտրված ՀՅԴ-ական Դավիթ Իշխանյանն է, որն էլ, ըստ Սահմանադրության, իրականացնելու է նախագահի լիազորությունները։
Հ․Գ․ Ինչպես հայտնի է՝ ամիսներ առաջ Արցախի Հանրապետության Սահմանադրության 12-րդ գլխում փոփոխության (լրացման) գործընթաց էր նախաձեռնվել։ ԱՀ նախագահ Ա.Հարությունյանը 10.02.2023թ. ընդունել էր հրամանագիր՝ Արցախի Հանրապետության Սահմանադրության 12-րդ գլխում փոփոխության (լրացման) նախագիծն Ազգային ժողովի քննարկմանը ներկայացնելու մասին:
15.03.2023թ. Սահմանադրության նախագիծը քննարկվել է Ազգային ժողովի հերթական նիստում և ընդունվել առաջին ընթերցմամբ:
23.03.2023թ. Ազգային ժողովը հերթական նիստում Նախագիծը քննարկել է և ընդունել Նախագծի՝ Սահմանադրությանը համապատասխանությունը որոշելու հարցով Գերագույն դատարան դիմելու մասին որոշում: Համապատասխան Նախագիծը Բարձր Դատարանը ճանաչել է ԱՀ Սահմանադրությանը համապատասխանող: Ըստ այդմ՝ առաջարկվում է պետության գլխի՝ նախագահի պաշտոնը ռազմական դրության ժամանակ թափուր մնալու դեպքում Հանրապետության նախագահ ընտրելու իրավունքը վերապահել Ազգային ժողովին:
Մասնավորապես՝ լրացում կատարել Սահմանադրության՝ «Եզրափակիչ և անցումային դրույթներ» վերտառությամբ 12-րդ գլխում՝ այն լրացնելով հետևյալ հոդվածով. «Հոդված 168.1. Հանրապետության նախագահի ընտրությունն Ազգային ժողովի կողմից՝ ռազմական դրության ժամանակ Հանրապետության նախագահի պաշտոնը թափուր մնալու դեպքում
Նախ նշենք, որ Հանրապետության Նախագահն անձեռնմխելի է: Հանրապետության Նախագահն իր լիազորությունների ժամկետում և դրանից հետո չի կարող հետապնդվել և պատասխանատվության ենթարկվել իր կարգավիճակից բխող գործողությունների համար: Իր կարգավիճակի հետ չկապված գործողությունների համար Հանրապետության Նախագահը կարող է պատասխանատվության ենթարկվել իր լիազորությունների ավարտից հետո:
Հանրապետության Նախագահն իր հրաժարականը ներկայացնում է Ազգային ժողովին: Հրաժարականը ուժի մեջ է մտնում եռօրյա ժամկետում՝ օրենքով սահմանված կարգով այն հրապարակելու պահից:
Նշենք, որ Ացախի ԱԺ նախագահը օգոստոսի 7-ին ընտրված ՀՅԴ-ական Դավիթ Իշխանյանն է, որն էլ, ըստ Սահմանադրության, իրականացնելու է նախագահի լիազորությունները։
Հ․Գ․ Ինչպես հայտնի է՝ ամիսներ առաջ Արցախի Հանրապետության Սահմանադրության 12-րդ գլխում փոփոխության (լրացման) գործընթաց էր նախաձեռնվել։ ԱՀ նախագահ Ա.Հարությունյանը 10.02.2023թ. ընդունել էր հրամանագիր՝ Արցախի Հանրապետության Սահմանադրության 12-րդ գլխում փոփոխության (լրացման) նախագիծն Ազգային ժողովի քննարկմանը ներկայացնելու մասին:
15.03.2023թ. Սահմանադրության նախագիծը քննարկվել է Ազգային ժողովի հերթական նիստում և ընդունվել առաջին ընթերցմամբ:
23.03.2023թ. Ազգային ժողովը հերթական նիստում Նախագիծը քննարկել է և ընդունել Նախագծի՝ Սահմանադրությանը համապատասխանությունը որոշելու հարցով Գերագույն դատարան դիմելու մասին որոշում: Համապատասխան Նախագիծը Բարձր Դատարանը ճանաչել է ԱՀ Սահմանադրությանը համապատասխանող: Ըստ այդմ՝ առաջարկվում է պետության գլխի՝ նախագահի պաշտոնը ռազմական դրության ժամանակ թափուր մնալու դեպքում Հանրապետության նախագահ ընտրելու իրավունքը վերապահել Ազգային ժողովին:
Մասնավորապես՝ լրացում կատարել Սահմանադրության՝ «Եզրափակիչ և անցումային դրույթներ» վերտառությամբ 12-րդ գլխում՝ այն լրացնելով հետևյալ հոդվածով. «Հոդված 168.1. Հանրապետության նախագահի ընտրությունն Ազգային ժողովի կողմից՝ ռազմական դրության ժամանակ Հանրապետության նախագահի պաշտոնը թափուր մնալու դեպքում
- Մինչև գործող Հանրապետության նախագահի լիազորությունների ավարտը Հանրապետության նախագահի պաշտոնը թափուր մնալու դեպքում՝ ոչ շուտ, քան 7, ոչ ուշ, քան 10 օր հետո Ազգային ժողովը խմբակցությունների առաջարկությամբ ընտրում է Հանրապետության նախագահ, որը պաշտոնավարում է մինչև գործող Հանրապետության նախագահի լիազորությունների ժամկետի ավարտը:
- Հանրապետության նախագահ է ընտրվում այն թեկնածուն, որը ստացել է պատգամավորների ընդհանուր թվի ձայների առնվազն երկու երրորդը: Եթե Հանրապետության նախագահ չի ընտրվում, ապա քվեարկությունից հետո՝ հաջորդ օրն անցկացվում է ընտրության երկրորդ փուլ, որին կարող են մասնակցել առաջին փուլում առավել ձայներ ստացած երկու թեկնածուները: Երկրորդ փուլում Հանրապետության նախագահ է ընտրվում այն թեկնածուն, որն ստացել է պատգամավորների ընդհանուր թվի ձայների մեծամասնությունը:
- Եթե Հանրապետության նախագահ չի ընտրվում, ապա յոթնօրյա ժամկետում անցկացվում է Հանրապետության նախագահի նոր ընտրություն:
- Հանրապետության նախագահն իր պաշտոնը ստանձնում է ընտրվելու օրվան հաջորդ օրը՝ Ազգային ժողովի հատուկ նիստում Սահմանադրությամբ սահմանված կարգով տրված երդմամբ:
- Սույն հոդվածով սահմանված կարգով ընտրված Հանրապետության նախագահի պաշտոնավարման ընթացքում արգելվում է արձակել Ազգային ժողովը: